lördag, december 17, 2011

Snart slut på kontanthanteringen här i Knivsta.

Jag är kund i både Nordea och Swedbank. Jag blev tämligen förbryllad när jag på båda bankerna här i Knivsta, hör att man ska sluta med kontanthanteringen! Nordea på Forsbyv. 2 kommer att sluta med sin kontanthantering 120201 och kommer inte att ersätta detta med någon insättningsautomat. På frågan vad man då ska göra om man vill sätta in pengar och befinner sig i Knivsta, fick jag inget klargörande svar.

Swedbank på Centralvägen 14 kommer att sluta med kontanthanteringen fram till våren, som man uttryckte saken. Vad man menade för datum med fram till våren, fick jag ingen mer vetskap i. Inte heller Swedbank kommer att ersätta sakers tillstånd med en insättningsautomat. Skälet till detta, var liksom för Nordea, att man önskar ett kontantfritt samhälle, av miljöskäl samt säkerhetsmässig aspekt. Man hänvisar mig till Uppsala och Gränby, ifall jag har pengar och ville sätta in på banken. Man tar sig för pannan. När jag tänker på bank, är ju det första man kommer att tänka på är pengar. Nu ska man strypa insättningsmöjlighet för oss gräsrötter, hänvisar en att köra in till Uppsala och motiverar det med, håll i er nu, bla. med att det är en miljömässig aspekt på det hela. Några frågor dyker upp:

1. Hur mycket miljö sparar vi om vi alla i hela kommunen åker in till Uppsala och sätter in våra pengar där? Som jag ser det, bränner man ju bensin på att åka dit tur och retur? Är det bra eller dåligt?
2. Hur kommer det sig att banker, som har sin paradgen i pengar, nu ska sluta med pengahantering? Hur tänkte man där?
3. Både Nordea och Swedbank hänvisar till att man vill ha ett kontantfritt samhälle med internetbank und so weiter. Jo, jo, men hur troligt är att ens gamla moster på respektabla 84 år går och engagerar sig i IT-frågor, kollar upp släktens alla clearingnr., bank och därpå följande e-konto innan hon gör en insättning?
4. Hur många mer än jag ser problemet i att det är svårt att skola om de gamla generationerna och tvinga in dem till något dem inte samtycker med?
5. Ser ni samma risk som jag, alltså att om det blir en massa mankemang att erbjuda julpengar till sina släktingar, ligger alternativet nära till hands att gamla moster struntar i sin goa härliga julklappstradition?

Om nu både Nordea och Swedbank bjuder oss Knivstabor på bygdens hårdaste julklapp, finns dock ett ljus i tunneln för oss traditionalister. Handelsbanken på Apoteksvägen 6 kommer nämligen inte att gå med på dessa fasoner. Där kan man må. – tors. kl. 12-19 + övr. vard. kl. 10-15 sätta in sina julklapps- och födelsedagspengar hur ofta man vill. De har, och det tackar jag för, inga som helst planer på att bojkotta sig själva i sin allra mest förnämliga paradgren, nämligen att hantera pengar. God jul!


Jonas Dahlgren
Alltid saklig. Alltid påläst.

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,