fredag, februari 10, 2012

Nordea.

Införd i Uppsalatidningen 2012-02-10.

120202 var jag i kontakt med kontorschefen på Nordea här i Knivsta. Jag är kund både hos Nordea och Swedbank. Jag hade en fundering hur det kunde komma sig att banken tar 3 kr varje gång i avgift om man och när man vill göra ett kontoutdrag. Jag tycker det är ett oskick, dels:

A. Att den alls förekommer. Har aldrig hört på maken! Swedbank håller inte på så. Ica Kniven tar knappast heller 3 kr i avgift för att man vill ha kvittot. Det faller på sin egna orimlighet.
B. Om man nu bestämt för att såhär ska en slipsten dras, blir ju den jättestora frågan: varför kör ni inte med öppna kort och berättar detta för kunden som jag menar är en alldeles högst väsentlig del av ens egna Visakort?

I kontakten med kontorschefen hade, håll i er nu, han noll koll på att detta ens förekom. Han var tvungen att gå och fråga en av sina medarbetare medan jag väntade. Scenariot kommer ju på tal, att då är det väl bara att byta eller stänga igen sitt engagemang i Nordea. Jo, jo, tanken ligger nära tillhands. Fast, svenska språkdräkten bjuder inte mig på något lämpat ord på om man har som högsta maxim och affärsidé att skrämma iväg de kunder man nu har. Det är garanterat fler än jag som tycker att ett sådant tänkesätt inte går ihop?

2 frågor har jag till Nordea här i bygden:
1. Hur väl etablerat är ett beslut om avgift på kontoutdrag då inte ens högst hönset på banken i kommunen ens känner till metodiken?
2. Finns det ett samband på dessa snikna avgifter om 3 kr för löjligt enkla kontoutdrag på det faktum att samma Nordea köper lyxlägenheter och ger sin VD Christian Clausen ett guldkantat pensionsavtal på helt makabra makalösa 98 miljoner kr?

Kunden har alltid rätt, och i detta fallet anser kunden att ni är helt på villovägar när ni håller på såhär.

Jonas Dahlgren
Uppland

Etiketter: , , , , , , , , , ,