söndag, mars 03, 2013

Samordna svensk kollektivtrafik.

Införd i Knivstanytt 2013-03-06. Jag ser i tidningen om att Centern i Knivsta annonserar. Jag har dessutom varit in på deras hemsida http://www.centerpartiet.se/Knivsta Den verkar genuint gjord! Jag läser där om en motion som den energiske Bosse Östberg har lagt till Centerns distriktsstämma iår. Den handlar om att samordna svensk kollektivtrafik.

Idag kan jag sätta 2 svenska frimärken på ett brev och det når mottagare i Nya Zeeland. Fast jag kan inte åka med Upplands- och Stockholms lokaltrafik från Uppsala till Sollentuna utan att ha två olika pendlarkort eller betala två olika avgifter. Så är det på de flesta ställen i Sverige när man passerar med kollektivtrafik över de administrativa och geografiska gränserna. Detta utgör ett hinder för utvecklingen av kollektivtrafiken där fler människor reser utan krångel i sin vardag. Det är helt vettlöst att man idag betalar olika avgift sträckan Stockholm - Uppsala jmf. med Uppsala - Stockholm. Detta trots att det är samma spår, samma el, samma vagnar, samma städer och i regel också samma lokförare. Samordna alltså enhetligt taxesystem för svensk kollektivtrafik.







Jonas Dahlgren

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,