fredag, december 07, 2012

Rondeller i Knivsta.


Införd i Uppsalatidningen 12-12-07. Förr i världen rådde högerregeln i närapå varenda korsning i Nya Alsike. Nu har det skett en kraftig förändring. Nu är här nästan rondeller överallt, där förr det var högerregel. Dels tror jag detta är en utveckling av den talande gatan, dels och framförallt tror jag att det är ett bekvämt sätt för tekniska kontoret att vaccinera sig bort från ev. krockar som kan uppstå. Detta är olyckligt, för då urholkar vi kvintessensen av vår uppfostran i körskola.

När jag tog körkortet gällde det att hålla koll på högerregeln, ens eget företräde i rondeller och att alltid stanna för stopp-skyltar. Med dessa rondeller tycker jag att man decimerar trafikanternas kunskaper om framförallt högerregeln.

Jag upplevde att man hade noll problem med högerregeln här i Nya Alsike, bara man kan dess funktion. Att göra rondeller känns på sätt och vis som att man må svettas andras svett för att dessa inte klarar högerregeln. Vad än värre är, är att folk stannar mitt i rondeller och allra värst är att tekniska satt upp lämna-företrädet-skylt innan rondellerna. Några frågor dyker upp:

1. Varför stannar folk i rondellerna om de, som jag menar, borde veta att de alltid har företräde?
2. Urholkar inte tekniska folks trafikvett genom att skriva oss på näsan dels genom att fimpa högerregeln, dels sätta upp rondeller på ställen där det annars inte varit något mankemang?
3. Har det gått mode i att göra hela Knivsta till att bli a lá rondellkultur?

Jonas Dahlgren
Engagemang in i minsta detalj.

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,