tisdag, september 05, 2006

DN´s partitest.

Så har jag gjort det till slut, partitestet som flera tidningar har på sina siter. Jag gjorde mitt på Dagens Nyheters partitest. Nu är det kanske inte riktigt så stor vits med att göra det om man är helt säker på hur man ska rösta. Jag gjorde det dock för att se hur testet var uppbyggt. Utan att ha några andra test att jämföra med, kan jag säga att detta test var helt ok. Man hade bred tablå av intressesfärer. Det var bla. arbetsgivaravgifter, förmögenhetsskatt, inkomstskatt, glesbygd, friår, trängselavgifter, kvotering av föräldraförsäkring (blä!) och drogtest av icke-myndiga. Totalt var där 31 (adekvata) frågor. Det var ingen fråga som jag direkt tycker var överflödig. Alla fyllde sitt rum på sitt sätt. Det går inte att plocka bort tex. frågan om kvotering, för det är ett viktigt ställningstagande att vara ”mycket emot”. Nästa test vill jag ha mer av frågor av könsneutral äktenskapsbalk och homoadoption. Nu tycker jag dem frågorna var alldeles för få.

För den politiskt vetgirige och intresserade är testet inte överraskande. Vissa frågor visste jag vilken betydelse dem hade för resp. parti. På Natofrågan (där jag är FÖR) blev jag alltså mer (fp) än i övrigt, men det var jag väl medveten om när jag svarade. Värdet av testet faller alltså om man vet betydelsen av en fråga redan på förhand inom ett parti. Vill man bli mer (m) i en fråga, kryssar man enligt det man på förhand känner till som partiets hjärtefråga. Testet är alltså mest adekvat för dessa som inte har någon aning om det politiska landskapet. För förstagångsväljarna är testet angeläget.

Såhär bidde det: Jag är moderat till 87 %, (kd) till 74 % och (fp) till 70 %. Det är bara 2% (v) i mig. Föga. Förvånande. Det mest anmärkningsvärda är att det är så mycket (kd) i mig. Skulle det vara mer frågor om homoadoption, skulle det nog bli mer (kd). Det är lite typ av hjärtefrågor som kan avgöra vilket parti som man mest hemfaller åt. Bra jobbat ändå DN! Jag ger er godkänt.

Jonas Dahlgren
En sann kämpe

Etiketter: , , , , , , , , ,