onsdag, november 22, 2006

Som en fjäril en sommardag.

Jag såg Håkan Nessers Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö på DVD idag. För att göra en lång historia kort, kan jag säga att den var super. Bästa skådespelarinsats gör Edmund Wester (heter Jesper Adefelt i verkligheten). Det är inte många som blir mina favoriter, men det måste sägas: Jesper är min favorit! Om du läser detta, läs meningen en gång till och ta till dig varje stavelse. Du är enastående! Filmen handlar om 14-årige Erik som tillbringar sommarlovet tillsammans med Edmund vid ett sommarställe som heter Genesaret. Henry, Eriks bror, ska skriva en roman och kolla efter pojkarna. Där finns undersköna Kim Novak som egentligen heter Ewa och är fröken på pojkarnas skola. Medan sommaren fortsätter och ser ut att bli en höjdsommar närmar sig ett fruktansvärt barockt utfört mord. Ewa sällskapar med Henry, vilket fd. pojkvännen den fruktade Berra Albertsson inte fattat tycke för. En dag kommer Ewa sönderslagen och lille Erik blir skräckslagen. ”Det kunde varit värre”, säger Ewa. Så en annan dag kommer Berra självt ut till Genesaret och hälsar Erik att han ska hälsa sin bror att han kommer tillbaka kl. 01 inatt. Hela filmen spelas upp i ett retroperspektiv där händelser alltså bli anakronistiska. I en splitterny Volvo sitter Erik och möter Erik och Edmund i en scen. ”Det är skillnad på fel och fel”, svarar Erik Edmund om en samvetsfråga Edmund ställer.

Berra parkerade sin bil mordnatten, för avsikt att parkera där. Inget annat. Det finns 2 skäl för detta, antingen för att besöka kåkfararna Lundins eller så besöka de båda mindre pojkarna. ”Det dras för mycket förhastade slutsatser här i världen”, säger Henry i en sekvens. Samma Henry sa i filmens början ”Livet ska vara som för en fjäril en sommardag”. Filmen slutar med att Erik 40 år senare slänger en hammare i Mälaren.

Den uppmärksamme som inte sett filmen, kan faktiskt utifrån det jag skrivit lista sig till vem som bragte Berra om livet den där natten. Jag vill inte avslöja mer, för den som tillnärmelsevis skulle vilja se filmen. Fast. Det var inte dit jag ville komma. Dit jag ville komma var, kolla in alla 4 citaten en gång till. Märker ni? Märker ni hur bra citaten stämmer överens med livet i övrigt?

Jonas Dahlgren
Kämpe

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,