söndag, oktober 01, 2006

Inte så dåligt tippat.

I backspegeln: Jämfört med det slutgiltiga valresultatet med vad jag själv tippade 11/8 (se denna blog här nedan), blev det ganska likartat. 11/8 förutspådde jag att (fp) skulle gå tillbaka (pga. debaclet med Musikens hus här i Uppsala). Siffrorna är sedda ur ett Uppsala-perspektiv, och jämför med riket i övrigt tappade (fp) mer här. Jag förutspådde att (s) skulle göra ett sämre val och att (kd) skulle klara sig kvar i riksdagen. Det jag ser är att tippandet gick hem i väldigt stor utsträckning. Se tabellen nedan, först de faktiska siffrorna från valet och inom parentes vad jag själv tippade. Två missar kommer att skönjas: (fp) fick ÄNNU sämre siffror och det beror naturligtvis till stror del på dataintrånget som skett. Andra missen var att (kd) skulle klara sig mycket bättre än jag trodde. Det som slår mig mest är att jag prickade formen på (m) så bra. Bara 0,7 % fel!Nästa tippande kommer att bli EU-valet 2009. Redan nu kan dock sägas att (s) kommer att gå framåt jmf. med katastrofvalet till EU 2004.

(m) 26,2 % (26,9%)
(c) 7,9 % ( 8%)
(fp) 7,5 % (11%)
(kd) 6,6 % (4,3%)
(s) 34,9% (38%)
(v) 5,9 % (6 %)
(mp) 5,2 % (5,8 %. Jonas Dahlgren Alltid saklig. Alltid påläst.

Etiketter: , , , , , , , , , , ,