söndag, november 26, 2006

Fimpa hela klabbet!

I UNT 061124 läser vi att det inte ska bli något modersmålsstöd i isländska, amhariska, ungerska, ryska eller tyska. Vi läser att det av besparingsskäl inte finns resurser och att enheten gått 1,8 miljoner back redan i år. Föräldern Tikkanen Weiszflog (TW) upprörs detta faktum, hon menar att det är viktigt att barn inte bara pratar modersmål hemma.

Ok, först av allt, vem bryr sig att det inte blir någon undervisning i isländska? Bryr man sig, får man väl ordna med privatundervisning själv. Själv är jag adoptivbarn från Iran och blev i tidig ålder erbjuden modersmålsstöd. Jag tackar gode Gud i himlen att mina föräldrar avböjde en sådan invit. Det är mycket bättre att kunna ett språk helbra än två språk halvbra. Till dessa som menar att man med ett andraspråk lär sig ett tredje lättare, skulle jag vilja säga struntprat. Jag kan 3 språk, men försökte mig på ett 4:e och det var inte alls lättare att lära än vad dem övriga var. Fakta talar solklart. Om det nu är så att vissa vill lära sig språk, må så vara, men lek inte med mina pengar. Betala själv! Jag skulle vilja lära mig dansa tango; kan TW se till att betala detta? Om inte, kan TW se till att ordna en vikarie som kan lära mig detta?

Lägg ned Enheten för modersmålsstöd, en enhet som går back har visat att det är dags att tänka om. Tänka nytt. Lägg också ned modersmålsundervisningen. Vi befinner oss i Sverige, hallå! Ska man jobba på Ica, har man ingen nytta av isländska. Vi ska inte ha något vi inte behöver.

Jonas Dahlgren
Alltid saklig. Alltid påläst.

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,