torsdag, december 21, 2006

Krymplingar i vårt eget land.

Replik Farid Jan UNT 061212: Jag tar helt avstånd hans inlägg. Jag saknar inte identitet, jag längtar verkligen inte tillbaka till Iran och jag vill inte lära mig persiska. Att kunna svenska och engelska räcker mer än väl i detta land. Någon persiska behöver man inte kunna i Sverige.

Replik Stephan Pomp UNT 061216: Jag anser att engelska som världens största språk är viktigt, något vi alla bör lära oss. Att jämföra det med isländska och persiska är som att jämföra äpplen och päron. Det ena är viktigt, dem andra oviktiga. Det är inte ett påstående av känslor. Läs Britt-Inger Stoltz´s och Skolverkets lägesrapport till regeringen -06 om fiaskot för elever med utlandsbakgrund. Om modersmålsundervisning varit så bra, hade där knappast varit något fiasko. Fakta talar för sig självt. Björn Sandmark i GP 060421 stöder min utsaga. Vill man värna sitt hemspråk får man betala för det. En Fordägare betalar liksom inte försäkringen för en Volvoägare. Pomps inlägg andas intryck som vore vi svenska krymplingar i vårt eget land. Vi kan inte dadda med allt och alla. Vi ska inte bara ge invandrare rättigheter utan också skyldigheter. En sådan skyldighet är att se till att lära sig svenska. Det har jag gjort utan att gapa efter gratis extraresurser i svenska. Det går bara man vill.

Jonas Dahlgren
Även kallad populära Jonas.

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,