onsdag, december 06, 2006

Manna regnar inte ned från himlen.

Svar till Anja Tikkanen Weiszflog (ATW) och David Carlsson Racic (DCR) UNT 061129.

Båda debattörerna verkar bommat mitt namn. Jag heter Jonas Dahlgren, inget annat. Bommar man redan i början, blir man ju självfallet lite fundersam till resten.

Nåväl, poängen i mitt resonemang är att de som inte använder modersmål, ska inte heller betala för dem som använder modersmål. Vi synar ATW´s begreppsförvirring närmare i sömmarna. Språkkunskaper behövs, jo, jo. Fast det ena utesluter inte det andra. En Fordägare ska inte betala självrisken för en Volvoägare. En svensk ska inte behöva betala för en familj vars barn inte vill eller har lust med svenska hemma. Deras problem ska ju inte bli mitt. ATW kan inte inbilla mig att manna regnar ned från himlen, när vi har pensionärer som sitter och äter halva ägg inom svensk omsorg. Så gott om pengar har vi inte i kommunen. En god tolkning av det hon skriver är att hon vill öka integrationen, eller är det bara hon och sig själv hon tänker på när hon gapar efter pengar till sina barns modersmål? Hur vill ATW ha integration i Sverige? Vill hon ha riksdagsdebatter på arabiska? TV-hallåor på isländska eller nationalsången på tyska? Det går inte och vill man, får man vara så god och betala för sig. Det är där tangokursen kommer in. Inga pengar = ingen tango.

DCR, den där om 7 språk var bra. Min morfar kunde 90 språk flytande och kunde 3 jullåtar utantill.

Jonas Dahlgren

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,